fbpx

Het succes van een goede nieuwsbrief begint bij de onderwerp regel

Want als deze niet goed genoeg is (en je nieuwsbrief direct ge-delete wordt) heeft een geweldige inhoud ook niet meer zoveel zin. Het bedenken van een goede onderwerp regel vind ik zelf het lastigste aan het versturen van een nieuwsbrief. ‘Nieuwsbrief augustus 2020’ kan echt niet meer. Beter bedenk je een prikkelende openingszin die ervoor zorgt dat jouw e-mail opvalt in een volle inbox en die ook nog stimuleert om de e-mail te openen. En de onderwerp regel moet ook nog iets vertellen over de inhoud van de nieuwsbrief, want het heet natuurlijk niet voor niets een onderwerp regel.

Personaliseer de onderwerp regel

Uit onderzoek blijkt bovendien dat e-mails met een gepersonaliseerde onderwerp regel gemiddeld 10,8% vaker geopend worden en 17% meer doorkliks krijgen naar de website. Als je voor de nieuwsbrieven een e-mail software programma gebruikt dan is de onderwerp regel heel eenvoudig te personaliseren.

Een nieuwsbrief is natuurlijk bedoeld voor het delen van nieuwtjes, acties en aanbiedingen. Houd daarbij altijd in gedachte dat de lezer zich maar één ding afvraagt: ‘Wat heb ik hier aan?’ Geef in je tekst antwoord op deze vraag.

Reaching the inbox isn’t your goal – engaging people is

Begrijp goed waaróm je een e-mail stuurt. Als jij het niet weet, dan je ontvangers ook niet – en dan wordt die uitschrijven knop wel heel aantrekkelijk. Matt Blumberg, e-mail guru, vatte het heel mooi samen in een zin:

“Reaching the inbox isn’t your goal – engaging people is.”

Begin met je doel

Schrijf je een e-mail? Begin met je doel en zet je hele e-mail op één lijn met dat doel.
Vraag jezelf de volgende vragen:

  • Naar wie stuur ik deze e-mail?
  • Wat wil ik vertellen?
  • Wanneer heeft die boodschap waarde voor de ontvanger?
  • Waar kan ik deze boodschap het best delen?
  • Waarom wil de ontvanger deze e-mail krijgen?
  • Spreek je ze aan met u of jij?
  • Het geheim van een succesvolle nieuwsbrief

Het geheim van een succesvolle nieuwsbrief is dat je de lezer niet alleen bestookt met reclame. Creëer waarde voor de lezer. Bijvoorbeeld door het geven van tips of informatie. Heb je een blog? Deel dan telkens je nieuwste blog. Of geef in elke nieuwsbrief een tip die aansluit op de vraag van je doelgroep. Geef je nieuwsbrief telkens een vaste opbouw zodat de lezer weet wat deze kan verwachten. Geef mensen een reden om lid te blijven van je nieuwsbrief. Dit doe je bijvoorbeeld door af en toe een exclusieve korting of actie te organiseren, speciaal voor je nieuwsbrieflezers. Zorg ervoor dat zij zich gewaardeerd voelen en dat ze een streepje voor hebben op de rest.

Do’s:

✅ Deel je kennis over de problemen van je klant (bijvoorbeeld veel voorkomende huid/haar problemen)
✅ Geef aandacht aan producten of behandelingen die voor dit seizoen interessant zijn
✅ Maak het persoonlijk, zorg ervoor dat de klant zich aangesproken voelt
✅ Claim je expertstatus, jij weet wat je kunt bieden om jouw klant te helpen
✅ Gebruik een button in plaats van een tekstlink, dit kan de conversie met maar liefst 28% doen stijgen.

Don’ts:

❌ Alleen maar reclame
❌ Te veel buttons

Vergeten marketingkans

Stuur jij afspraak herinneringsmails? Dan ligt hier wellicht een vergeten marketingkans. Ook in deze e-mail kun je weer iets van waarde toevoegen.

 Verstuur jij al e-mail nieuwsbrieven? Ik wel! Wil jij regelmatig tips ontvangen over online marketing speciaal voor salons en ondernemers in de beautybranche? Schrijf je dan snel in.

Share