fbpx

Klanten komen niet naar je salon voor een behandeling. Ze kopen een oplossing…

Klanten komen niet naar je salon voor een product. Ze kopen een oplossing. Verkoop dus niet je behandeling, maar het resultaat!

Jouw ideale klant heeft een duidelijk probleem of verlangen. Jouw product of behandeling is ‘slechts’ het middel om een bepaald doel te bereiken.

Op jouw website en andere online kanalen is het daarom van belang dat je volledig vanuit de klant denkt. Stip eerst het probleem aan van je ideale klant en leg uit voor welk eindresultaat (= oplossing) jouw product of behandeling zorgt.

Daarbij is het belangrijk om te weten dat het eindresultaat meestal uit een materialistisch en een emotioneel component bestaat.

Zo help ik ondernemers enerzijds aan meer klanten en omzet. Dat is het ‘materialistische’ stuk. Maar anderzijds help ik ze daardoor ook aan meer rust, zekerheid en vertrouwen in zichzelf, het ‘emotionele’ deel.

Maar wat doen veel salons?

Die vertellen eerst over allerlei behandelingen. Benoemen dingen als: “Ik plaats gelnagels” of “Ik doe aan wenkbrauwstyling door middel van waxen, epileren, shapen”.

Het maakt jouw klant alleen in de eerste plaats niet uit hoe je het doet of waar je mee werkt. Zolang je hem of haar maar beter kunt laten voelen. Zorg er dus voor dat jouw taalgebruik matcht met de gedachten van je klant. Een klant die nagelbijter is wil genieten van wekenlang mooie nagels (materialistisch) en krijgt daardoor weer zelfvertrouwen (emotioneel) en of daar nu gel, acrylgel of acryl voor gebruikt wordt is in eerste instantie niet van belang.

Een klant wil aan het einde van de behandeling in de spiegel kijken en fantastisch strakke wenkbrauwen zien. Hoe je dat voor elkaar hebt gekregen is niet belangrijk.

Hoe meer jouw taalgebruik overeenkomt met dat van je klant, hoe meer jouw klanten zich gezien, gehoord en begrepen zullen voelen. En van daaruit ontstaat weer vertrouwen. De belangrijkste emotie die nodig is voor het nemen van een koopbesluit.

Welk eindresultaat verkoopt jouw salon? En welke woorden gebruik jij om over het probleem van de klant te praten en over de oplossing waar je klant naar verlangt?

 

Ben jij klaar voor klanten en meer omzet?

Als je tot dit punt bent gekomen, dan is iets in jou klaar met je huidige manier van werken en ben je klaar voor een nieuwe, betere methode. Een methode met meer klanten en omzet. Een methode waarmee het allemaal moeitelozer gaat dan nu.

Want ik heb misschien veel kennis van online marketing, ondernemen is een vak apart. En als je niet bereid bent om goed te worden in het vak ‘ondernemen’, dan kun je net zo goed stoppen met je bedrijf. We leven tegenwoordig namelijk in een oneerlijke wereld.

Het is niet meer de salon die het beste is in zijn of haar vak die ‘wint’, maar de salon die het beste is in zichtbaarheid, marketing en strategie.

Share