fbpx

Hoe groter je e-maillijst hoe beter, toch? Eh, niet helemaal. Maar in voorgaande blogs gaf ik juist aan dat het goed is om veel abonnees te hebben? Omdat je dan niet afhankelijk bent van social media en je eigenaar bent van de e-mailadressen. Klopt helemaal, Ik zal het even uitleggen:

Je verliest elk jaar ongeveer een kwart van je nieuwsbrief abonnees

Tuurlijk, mensen schrijven zich uit van je nieuwsbrief. Iedereen weet dat. Doe ik zelf ook regelmatig, dan heb ik iets gekocht in een webshop, krijg ik daarna een aantal nieuwsbrieven en schrijf me na een poosje weer uit. Omdat het een eenmalige aankoop was en ik geen interesse meer in het bedrijf heb.

Overigens heb tegenwoordig zelfs een lijstje in mijn telefoon staan van alles wat ik heb besteld omdat ik het soms zelf niet meer weet. En nee, dat is niet alleen voor mezelf (helaas), maar vooral voor mijn twee kinderen die na de zomervakantie in geen één kledingstuk meer lijken te passen. Herkenbaar?

Maar even terug naar de e-mails.

Je verliest eigenlijk meer mensen dan je beseft

Niet omdat ze zich afmelden – maar omdat ze geabonneerd blijven en niet meer met je in contact komen. Deze mensen negeren je, en misschien weet je dat helemaal niet.

Daarom heb ik vandaag mijn re-engagement campagne gemaakt.

Re-engagement campagne

Een re-engagement campagne is een opeenvolging van e-mails die naar inactieve abonnees worden gestuurd. Het doel is om mensen met jouw e-mails weer te laten communiceren. Je geeft ze nog één of twee kansen om op de e-mail te reageren of om zichzelf actief uit te schrijven.

Ze hebben hun e-mailadressen gegeven omdat ze het leuk vonden dat je iets te bieden had. Door hen te herinneren aan jouw waarde en relevante inhoud, heb je een goede kans om een aantal van hen terug te winnen. Humor en kortingen werken in deze e-mails altijd erg goed.

Maar waarom zou je ze van je lijst schrappen?

Omdat ze voor jou geen toegevoegde waarde hebben, door jouw e-mails niet te openen of er niet mee bezig te zijn weet je al dat ze geen interesse in jouw aanbod zullen hebben. Dan kan je beter een e-mail sturen naar actieve mensen die wel geïnteresseerd zijn. Dit zorgt voor een schone lijst.

Check jij je e-maillijst wel eens? En heb je ook inactieve abonnees? Ik ben benieuwd, stuur me een e-mail met je bevindingen. 

Share