fbpx
Klakkeloos e-mails versturen naar klanten zonder plan heeft geen zin. Door een goede e-mailmarketing strategie toe te passen kun je je omzet echter enorm verhogen.

 

Hoe je een succesvolle e-mailmarketing strategie opzet, verschilt natuurlijk per bedrijf. Want je doelgroepen en doelstellingen staan centraal in zo’n strategie, en die verschillen voor iedereen.
Er zijn natuurlijk altijd een aantal zaken die ieder bedrijf in hun e-mailmarketing strategie moet opnemen – die altijd bijdragen aan succes.

 

En die zijn eigenlijk heel simpel.

 

3 gouden tips voor e-mailmarketing

 

1. E-mail software


Of je nou MailChimp, LapostaMailerlite, Autorespond of Mailblue gebruikt – of een van de talloze andere software programma’s waarmee je kunt e-mailen – dit programma moet aan een aantal eisen voldoen:

 

  • Het moet verbonden zijn aan een contact database – en je moet binnen die contacten lijsten kunnen aanmaken, zodat je verschillende doelgroepen kunt maken.  
  • Je moet via de software de e-mails kunnen analyseren.
  • Hoe wordt deze geopend, op welke links worden geklikt, hoeveel bounces zijn er, etc. Dit is allemaal inzicht die extreem veel waarde met zich mee brengt, omdat je op basis daarvan zowel kleine als grote verbeteringen kan doorvoeren.
  • Je moet automatisch mails kunnen sturen via je softwareprogramma. 

 

2. Begrijp waar je klant in zijn klantreis is


E-mail bestaat niet in een afgesloten bubbel. Je klanten communiceren niet alléén met je per e-mail – ze maken waarschijnlijk (en hopelijk!) ook gebruik van andere digitale kanalen – ze klikken door je website heen, lezen blogs en volgen je op social media. Dit is voor jou belangrijk, want je moet goed bedenken welke kanalen voor welke doelgroep en boodschap het beste werken.

 

Maar het betekent ook nog iets anders. Mensen die al langer klant bij je zijn, zitten in een ander deel van hun klantreis dan de persoon die je voor het eerst een (welkomst-)mail stuurt. Deze klantreis noemen we een e-mailfunnel.

 

Je kijkt in welke fase van de klantreis jouw klant zich bevindt. Denk hierbij aan een eerste contactmoment, een eerste aankoop, lopende communicatie – maar ook de “slapende” contacten: ontvangers die al lang niets meer met jouw e-mails gedaan hebben. Deze kun je een hele andere automatische e-mail sturen. Hierdoor wordt de informatie die je hem of haar toestuurt, een stuk relevanter. En dat heeft effect.

 

3. Ben je er nog niet aan toe?

 

Doe het dan niet! Een e-mail nieuwsbrief die eruit is geperst ‘omdat het zo nodig moet’ kan nooit een goede e-mail zijn en zal dan ook niet succesvol zijn.
Probeer het eens, maar doe (daarna) ook vooral de dingen die goed bij je passen. En je kunt er natuurlijk ook altijd nog iemand voor inhuren.

 

Heb je vragen? Wil je meer weten over e-mailmarketing? Of wil je hulp bij het opzetten? Neem dan gerust even contact met me op.

Wil jij regelmatig tips ontvangen over online marketing speciaal voor salons en ondernemers in de beautybranche?
Schrijf je dan snel in.

 

Share